Для кожного веб-розробника вміння якісно завершити свою роботу з технічної сторони — це лише половина роботи. Щоб бути успішним, вам також потрібно разом з клієнтом досягнути спільного бачення майбутнього сайту, та перетворити його на вагомий інструмент, який принесе бажані бізнес-результати.
Ось чому постановка правильних запитань перед початком проекту, є вкрай важливою. Правильні запитання не лише гарантують, що ви зрозумієте суть проекту, але також дозволяють вам зробити продукт високої якості, який буде відповідати потребам вашого клієнта.
Якісний програмний продукт, швидше за все, додасть задоволеного клієнта, який рекомендуватиме ваші послуги іншим потенційним клієнтам. Тобто, ставлячи правильні запитання на початку проекту, ви закладаєте основу для розвитку свого бізнесу в довгостроковій перспективі.
Ми розглянемо 12 запитань, які ви можете поставити у своєму наступному проекті веб-розробки.
- Ваше бачення, як цей проект допоможе вашому бізнесу як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі?
- Хто керуватиме проектом з боку бізнесу?
- Кого вони зараз вважають своїм найбільшим конкурентом(ами) у своїй галузі?
- Опишіть свого типового/середнього користувача?
- Як ви зараз вирішуєте проблеми, які ви хочете вирішити цим проектом?
- Чи надасть компанія проекти, копії та активи?
- Який тип вмісту відображатиметься на веб-сайті?
- Хто буде підтримувати веб-сайт надалі?
- Це абсолютно новий проект чи це адаптація вже існуючого?
- Яка найважливіша частина цього проекту для вас і бізнесу?
- Який бюджет авансових і поточних надбавок на цей проект?
- Який бажаний термін виконання проекту? Коли вони хочуть почати бачити результати?
Бізнес Питання
У цьому розділі ми зосередимося на питаннях, які ви можете поставити клієнту, щоб краще зрозуміти його бізнес, як він функціонує, його клієнтуру та те, як ці фактори можуть вплинути на ваші рішення щодо проекту.
Ваше бачення, як цей проект допоможе вашому бізнесу як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі? Чи є конкретні цілі, яких ви прагнете досягти?
Це запитання висвітлює мотиви, що лежать в основі проекту з точки зору бізнесу. Підприємства не витрачають гроші без причини; їм потрібна відчутна віддача від інвестицій, і ми хочемо зрозуміти, чого вони хочуть отримати.
Наприклад, клієнти можуть захотіти збільшити продажі на своїй платформі електронної комерції, збільшити трафік до публікацій у своїх блогах або покращити рейтинги свого сайту в SEO. Усі ці цілі є важливими для бізнесу, і ми повинні зрозуміти їх заздалегідь, щоб ми змогли дати продукт, який найкраще підходить для досягнення кожної з цих потреб
Ще одна ключова частина цього запитання – це часові рамки, думаючи про їхні короткострокові та довгострокові цілі. Цей розподіл часу дозволяє нам впроваджувати рішення, які досягають обох типів цілей, і спонукає клієнта подумати про них, якщо вони ще цього не зробили. Хорошим прикладом є короткострокова мета збільшення відвідуваності блогу. Це гарна мета, але нам потрібно зрозуміти, чому ми збільшуємо трафік. Це репутація бренду? Це монетизація трафіку? Або щось зовсім інше?
Допомагаючи клієнту подумати про його цілі та часові рамки, за які вони хочуть їх досягти, ми можемо впровадити рішення зараз, яке можна легко розвинути в майбутньому для підтримки його довгострокових цілей, а потім працювати над його втіленням разом.
Хто керуватиме проектом з боку бізнесу?
Як розробнику вам потрібна єдина контактна особа в бізнесі, до якої ви можете направляти будь-які запити, спілкуватися з ними та зрештою отримувати схвалення. Заздалегідь запитавши клієнта, хто керуватиме проектом, перш ніж розпочати роботу, ви зможете налагодити з ним стосунки та почати співпрацю з самого початку.
Іншим результатом цього питання є змусити бізнес визначитися з лідером проекту та призначити відповідальність і повноваження цій особі, якщо вони ще цього не зробили. Ви, як виконавець, можете подумати, що вам не варто хвилюватися про це, але якщо немає відповідальної особи, вимоги проекту легко змінюватимуться й змінюватимуться під впливом кількох людей, які мають різне бачення проекту. Зрештою, якщо замовник не впорається з цим або на ранній стадії, це може призвести до зміни масштабів проекту. Він може стати набагато більшим, ніж спочатку планувалося, що супроводжуватиметься рядом проблем.
Ось чому важливо визначити, хто буде відповідальним за проект від клієнта, і переконатися, що всі нові зміни у технічному завданні на розробку підписані ним. Це гарантує, що проект залишається керованим, а зацікавлена сторона контролює цілісне уявлення про кінцевий продукт.
Кого вони вважають своїм найбільшим конкурентом(ами) у галузі зараз?
Спочатку це здається незвичайним запитанням, але розуміння того, з ким клієнт конкурує, може допомогти вам реалізувати кращий проект. Отримавши список конкурентів, ви зможете вивчити їхні веб-сайти. Що там добре? Що можна покращити? Чого їм бракує? Що варто додати?
Потім ви можете взяти найкращі ідеї від їхніх конкурентів для свого проекту, додати те, що вони пропустили, і уникнути помилок, які вони зробили. Чому це важливо? Ваш клієнт та його конкуренти борються за одних і тих самих споживачів, а це означає, що якщо ви можете створити веб-сайт, яким споживачі будуть задоволені, ви збільшите шанси вашого клієнта зайняти частку ринку конкурентів.
Опишіть свого типового/середнього користувача?
Найважливішою частиною бізнесу є його клієнти. Без клієнта бізнес неможливий. Ось чому для нас важливо допомогти замовнику створити проект, який привертає увагу його користувачів. Потрібно працювати з бізнесом, щоб отримати якомога більше інформації про цільову аудиторію веб-сайту; потім нам потрібно використовувати цю інформацію для прийняття рішень щодо проектування та розробки.
Наприклад, якщо цільова аудиторія веб-сайту більш помітна на мобільних пристроях, ніж на настільних комп’ютерах, тоді потрібно зосередитися на тому, щоб зробити мобільну версію веб-сайту якомога повнофункціональнішою, забезпечуючи бездоганну роботу для користувачів.
Розуміння того, для кого ви робите проект і чому, а потім використання цієї інформації для управління дизайном і розробкою проекту, швидше за все, створить успішний проект, який досягне цілей вашого замовника. Приділяючи значну увагу взаємодії сайту з користувачем, ми можемо оптимізувати навігацію та функціонал, щоб підвищити ймовірність того, що користувачі здійснять покупку чи іншу дію.
Прикладом найуспішніших сайтів у світі є Amazon і Google, обидва вони ставлять на перше місце взаємодію з користувачем. Google дозволяє швидко та легко шукати речі, Amazon дозволяє купувати речі за лічені секунди та дає рекомендації щодо ваших попередніх покупок. Вони розроблені, щоб максимально полегшити ваше життя, і тому люди постійно до них повертаються.
Не дозволяйте поганій взаємодії з користувачем на веб-сайті бути причиною того, що клієнт переходить до конкурента.
Питання проекту
У цьому розділі ми зосереджуємось на запитаннях, які більше стосуються конкретно проекту, і на тому, як вони можуть допомогти вам зробити вибір.
Як ви зараз справляєтеся з проблемами, які ви хочете вирішити цим проектом?
За допомогою цього запитання ми прагнемо отримати глибше розуміння того, як клієнт зараз підходить до проблеми, яку він просить вас вирішити. Це нова чи стара проблема? Вони взагалі цим займалися? Мета тут полягає в тому, щоб допомогти нам визначити інші потенційні проблеми, які вони можуть мати поза межами цього проекту, які можуть вплинути на їхні очікування щодо втілення проекту.
Наприклад, скажімо, клієнт хоче збільшити продажі продукту через свій веб-сайт, і він хоче, щоб ви змінили дизайн його онлайн-магазину, щоб досягти цього. Це слушне завдання, але ми також хочемо перевірити, чи інші частини конвеєра продажів на місці та працюють. Якою є їхня стратегія в соціальних мережах? А як щодо маркетингу? Як щодо існуючого SEO?
Якщо ці інші частини віртуального магазину не на місці, як бізнес з ними впорається? Чи зараз вони досліджують можливі рішення? Або ці речі вони взагалі не розглядали раніше?
Продовжуючи наш приклад із магазином, зміна дизайну сторінки магазину може допомогти підвищити коефіцієнти конверсії наявного трафіку, але якщо вони хочуть збільшити продажі, інші фактори також можуть впливати на цей показник. У цьому прикладі ми могли б погодитися з компанією, що наш проект із редизайну сторінки магазину буде вимірюватися на основі коефіцієнта конверсії сторінки магазину, а не простої кількості продажів. Таким чином, метрика, яка оцінює наш успіх, безпосередньо пов’язана з нашим проектом і не залежить від інших питань, що не входять до сфери нашого проекту.
Чи надасть компанія повну інформацію про свою діяльність, проекти тощо?
Під час визначення обсягу роботи, необхідної для проекту, ви повинні взяти до уваги роботу по наповненню сайту контентом. Один з варіантів, клієнт попросить підготувати та виконати цю роботу вас? Якщо так, чи є у вас навички та досвід, щоб надати такі послуги відповідно до стандарту, який дозволить досягти цілей вашого клієнта? Або вам доведеться передати цю роботу аутсорсингу?
Часто клієнт сам надає весь необхідний контент? Якщо так, то до кого звертатися за запитами? Чи доступні вони для обговорення змін або проблем під час процесу? Все це слід враховувати при ціноутворенні проекту та плануванні термінів.
Який тип вмісту відображатиметься на веб-сайті? Чи потрібно веб-сайту взаємодіяти з існуючими системами/програмами?
У сучасному світі дуже мало сайтів є суто текстовими; більшість тепер мають різні форми медіа та контенту, від зображень і відео до прямих трансляцій і вставлених публікацій із соціальних мереж. Усі ці типи вмісту є частими вимогами клієнта, і ми повинні знати про них заздалегідь.
Хоча сьогодні в сучасних веб-фреймворках працювати з зображеннями здебільшого тривіально, розміщення відео може бути дещо складнішим. Чи потрібне замовнику спеціальне рішення, створене для цього? Або вони вбудовуватимуть загальнодоступні відео з існуючих платформ? Створення спеціального рішення займе більше часу та потребує спеціальних знань і досвіду, тому нам потрібно врахувати це в проекті.
Багато компаній мають існуючі процеси та системи, які повинні взаємодіяти з їхнім сайтом. Наприклад, уявіть роздрібного продавця одягу, якому потрібен сайт для зв’язку зі складом і системами інвентаризації магазину; якщо веб-сайт не може цього зробити, він ніколи не задовольнить вимоги бізнесу.
Розуміння вимог клієнта до вмісту, а також систем/процесів, які керують їхнім бізнесом, до початку проекту є життєво важливим для успіху проекту. Нам потрібна ця інформація, щоб визначити вибір технології, послуг і рішень для проекту. Краще витратити більше часу на пошук правильного рішення проекту, ніж поспішати з цим і з’ясувати на півдорозі, що реалізація помилкова, і все це потрібно змінити.
Хто підтримуватиме веб-сайт надалі? Хто буде редагувати, завантажувати та керувати вмістом у ньому?
Інше ключове питання: хто буде адмініструвати сайт? Хто завантажуватиме та створюватиме новий вміст у майбутньому? Відповідь на ці запитання суттєво вплине на шлях, який ви виберете для обробки вмісту на веб-сайті.
Якщо це нетехнічні користувачі, ви захочете використовувати CMS, яка надає їм графічний інтерфейс для редагування, завантаження та керування наявним вмістом, щоб їм не потрібно було турбуватися про технічні деталі цього. Але в будь-якому випадку важливо створити рішення, яке відповідає потребам бізнесу та людей, які зрештою використовуватимуть створений вами проект. За будь-яку ціну ми хочемо уникнути створення проекту, який відповідає всім вимогам клієнта, але який він не зможе використовувати в довгостроковій перспективі.
Це повністю новий проект чи це адаптація вже існуючого?
Можливий варіант, коли замовнику потрібно оновити структуру чи функціонал вже існуючого сайту. Якщо клієнт повідомляє вам, що хоче зробити тільки модернізацію сайту, вам потрібно оцінити, чи маєте ви на даний момент навички, необхідні для роботи з ним. Що робити, якщо код мови сайту вам не знайомий? Або зроблений за допомогою технології, з якою ви не знайомі?
Звичайно, правильним підходом до цієї ситуації є планування переходу на нове рішення зі збереженням всієї бази даних. Вам потрібно буде врахувати цю додаткову роботу у кошторисі витрат, щоб гарантувати, що вони покривають усі потреби та бажання вашого клієнта від існуючого рішення в новому.
У варіанті, коли клієнт повідомляє розробнику, що хоче створити новий проект з нуля, ви маєте свободу самостійно вибирати технологію для реалізації проекту, але важливість цього рішення не слід недооцінювати. Рішення, яке ви приймете зараз, швидше за все, буде з цим клієнтом протягом деякого часу, тому ви захочете уникнути експериментальних технологій, які можуть зникнути відразу. Плануйте на довгострокову перспективу, коли ви обираєте технологію для нового проекту, а не лише те, що ви хочете використовувати просто зараз.
Яка найважливіша частина цього проекту для вас і бізнесу? Що вас найбільше хвилює?
Цим запитанням ми хочемо, щоб клієнт визначив, що важливо для нього як для проекту, так і для бізнесу. Більшість керівників проектів хочуть, щоб проект був успішним для них самих і для бізнесу в цілому, і це запитання допоможе вам зрозуміти, що є найважливішим для всіх сторін, і задовольнити це.
Наприклад, метою компанії може бути залучення трафіку на сторінки магазину, а метою менеджера проекту може бути запуск цього проекту вчасно. Знаючи цю інформацію заздалегідь, ви зможете врахувати ці потреби у своїх оцінках роботи та в ході проекту. Допомагаючи керівнику проекту досягти його власних цілей, а також цілей бізнесу в цілому, ви налагодите хороші стосунки з ним.
Який бюджет цього проекту? Якими будуть авансові та поточні платежі?
Бюджет є однією з найважливіших складових успіху проекту. Перш ніж розпочинати проект і розробляти рішення для його реалізації, нам потрібно знати як попередній, так і поточний бюджети.
Обидва бюджети важливі. Під час вибору технологій, продуктів і послуг для проекту, швидше за все, виникнуть накладні витрати, які бізнес повинен буде покрити як авансовий внесок, але не менш важливим є поточний бюджет.
Якщо ми знайдемо рішення, яке відповідає потребам клієнта, але виходить за рамки його бюджету, це буде безглуздо, тому що клієнт не зможе дозволити собі його оплачувати. Оскільки ряд послуг і продуктів передбачають щомісячну оплату, нам потрібно переконатися, що рішення, які ми використовуємо для проекту, доступні в довгостроковій перспективі, щоб забезпечити успіх клієнтів.
Який бажаний термін виконання проекту? Коли клієнт хоче бачити результати?
Це як про бізнес, так і про вас. Клієнт повинен знати результати, які він хоче отримати від проекту, але не менш важливо, коли він хоче їх побачити. Нам потрібно бути впевненим, що терміни є реальними для завершення проекту. Але ми також повинні встановити правильні очікування щодо того, коли клієнт побачить результати від проекту.
Наприклад, якщо метою було змінити дизайн маркетингового веб-сайту для збільшення трафіку за допомогою SEO, нерозумно очікувати різкого збільшення трафіку від SEO лише через два-три місяці. Натомість розумніше встановити очікування 6–12 місяців, оскільки SEO просування — це довга комбінація послідовних зусиль, а не одноразова робота.
Щоб запобігти можливим проблемам пізніше в проекті, важливо переконатися, що клієнт добре знає ці часові рамки та бути повністю прозорим з ними. Управління графіком і кінцевими термінами проекту — це не тільки те, коли ми можемо реалізувати проект, але й надання клієнту реалістичних і здійсненних очікувань щодо результатів.
Як підсумок
У цій статті ми розглянули 12 різних запитань, чому їх важливо ставити та, зрештою, як вони допомагають нам надавати клієнтам якісні готові продукти. Ставлячи правильні запитання, ви можете вибрати такі рішення, які дозволять вашим замовникам досягти успіху.
Якщо ви сумніваєтеся, чи поставили ви достатньо запитань про проект, запитуйте більше. Немає такого поняття, як знання надто багато про проект. Чим більше інформації ми знаємо про бізнес, проект та його споживачів, тим кращий продукт ми можемо створити.