Чи знаєте ви, як правильно замовляти сайти: як визначати функціональність і вибирати CMS, на що звертати увагу при зверненні в студію, як зрозуміти, чому один ресурс коштує 5 тис. грн, а інший 50 тис. грн? На тематичних форумах часто йде обговорення того, як виконавці працюють при створенні замовлених веб-проектів, про поведінку замовників, про конфлікти між ними. Всі роблять одну справу, а взаєморозуміння між розробником і клієнтом часто немає. В результаті безліч проектів зривають терміни, вимагають більших вкладень і, в підсумку, їх якість і економічний ефект від запуску виявляються гіршими від очікуваних. Що ж робити?
Що робити, щоб правильно замовити сайт
Правильно – значить отримати те, що хотілося, в потрібні терміни та з достатньою якістю продукту і послуг.
Сформулюйте свою мету
- Що ви хочете отримати?
- На яку аудиторію розрахований ваш продукт?
- Чого ви хочете досягти через рік-два?
- Які завдання ви будете вирішувати в мережі, які – тільки в оффлайновой частини бізнесу? Як ці заходи можуть змінитися в найближчі рік-два?
- Які зміни в пропоновані товари і послуги ви прогнозуєте?
- Які можливості по управлінню веб-продуктом ви залишите у себе, які передасте співробітникам, які поклаєте на підрядників?
Результатом формулювання мети повинна бути концепція проекту, постановка завдання на верхньому рівні. Вона викладається за 5 хвилин, на папері займає рівно 1 лист. Не намагайтеся написати багатотомне ТЗ, в даний момент це не потрібно.
Головні питання: хто, коли, що і з якими цілями робитиме із розробкою майбутнього веб-проекту.
1. Виберіть адекватних виконавців
- Адекватних – значить тих, які беруть за свою роботу нормальну оплату. Прикиньте скільки людино-місяців потрібно на виробництво потрібного вам продукту, оцініть ціну оплати 1 місяця праці кваліфікованого фахівця в вашому регіоні і додайте податки, оренду, зв’язок, рекламу і розумний прибуток.
- Адекватних – значить вони мають виразне портфоліо і орієнтуються на ринку веб-послуг. У портфоліо повинна бути хоча б одна робота, яка за складністю схожа з вашою.
- Адекватних – значить вони орієнтуються в тих бізнес-завданнях, які ви плануєте вирішувати і здатних висловити свою думку.
2. Укладіть договір
Договір потрібно прочитати, по можливості з юристом, звернути увагу розробників на все, що вам здається незрозумілим, зайвим, неправильним, непрописаним. Спеціально кидати вас ніхто не стане, але важливо щоб ви і розробник однаково розуміли всі істотні деталі. Не соромтеся попросити, щоб важливі для вас моменти були записані.
Особливо важливі: терміни, вартість, технічна підтримка і повторне використання того, що для вас зроблять. Випадки відвертого шахрайства рідкісні, а ось розрив відносин через непорозуміння зустрічаються дуже часто. У договорі обов’язково має бути зазначено: що, коли, ким і за які гроші буде робитися. У великих договорах кожне питання висвітлюється додатком (суми, ТЗ, план-графік, послідовність взаємодії, відповідальні особи).
Якщо замовник працює з фрілансером, то після всього листування повинен скласти один лист, де описана робота, терміни і оплата, і відправити йому. Він повинен відповісти: так, все вірно. Це і буде договір.
3. Приготуйтеся сприяти
Багато і багато речей повинен зробити саме замовник:
- – передача всіх наявних у вас і потрібних для проекту матеріалів в зрозумілому для всіх вигляді. Стос жовтого паперу або «на складі є Петя, він вам все розкаже» – не годиться. Поважайте розробника.
- – прийняття рішень. Підрядник зобов’язаний вас проконсультувати, запропонувати варіанти, розповісти нічого не приховуючи про плюси, мінуси, особливості та наслідки дій (чим краще він це робить – тим вище його рівень), але рішення приймаєте ви. Залежно від прийнятої моделі ви або приймете головне рішення «за все відповідає підрядник, аж до відсотка прибутку» або будете свідомо вибирати між joomla і drupal і кольору всіх банерів. Важливо щоб ви приймали рішення усвідомлено, з упевненістю що вам не впарюють кота в мішку, і в будь-якому випадку відповідали за свої рішення. Не звалювати свою відповідальність на виконавця.
4. Делегуйте повноваження
- – розробнику. Не намагайтеся проконтролювати кожен крок. Не вимагайте щоденного звіту і не питайте «а чому воно тут так виїжджає?». Не намагайтеся перевірити і переконатися в якості кожної коми. Ситуація в веб-технологіях така, що в цілому ваша задача буде вирішена, а от деякі конкретні вказівки, які вам здаються простими і природними, виявиться виконати майже неможливо. Адже ви вибрали професіоналів? значить вони не вередують і не набивають ціну, а говорять як є: це зробити неможливо або цього краще не робити. Довіряйте професіоналізму обраних вами людей.
- – своїм співробітникам. Якщо ваш проект великий, ви будете працювати не на самоті. У вас може бути заступник, дружина, секретар, фотограф, товарознавець або штатний дизайнер. Заздалегідь визначтеся з тим, що будете вирішувати ви і тільки ви, а що – ваші колеги. Можна замкнути всі рішення тільки на себе, але тоді якість погіршиться, а терміни – збільшаться. Якщо ви віддали повноваження – постарайтеся не забирати їх назад. Чи не тероризуйте проект імпульсивними рішеннями.
5. Не забувайте приймати роботу і платити
Дуже часто проект зависає на стадії «на 85% готове», але повно багів і звідусіль все лізе. Тоді розробники кричать, менеджер проекту нервує, замовник чекає зі страхом. Якщо так – дайте людям тиждень, вони багато зроблять.
Якщо ж ви зрідка бачите некритичні помилки, похибки, щось вас дратує, але в принципі відповідає завданням, цілям і здоровому глузду, проявіть чесність і великодушність, прийміть і оплатіть роботу.
Ви з цими людьми працюєте не останній раз, і найгірше що ви можете зробити – тягнути приймання до останньої коми. По-перше, в наступний раз вам виставлять рахунок з націнкою по категорії «задрот, + 100%», а по-друге часто такі ось «останні баги» ніякого значення не мають, а вимагають зусиль, порівнянних з усім проектом. Ідіть на компроміси.
Чого не слід робити замовнику та виконавцю?
Погоджуватися на пропозиції в стилі «зрозумів, завтра зроблю». Варіант – «ну до сесії точно» і пропозиції, ціна яких нижча за середньоринкову більш ніж в 2 рази. Різко зростають шанси на отримання продукту низької якості, з триразовим запізненням і з помилкою на головній сторінці. Безкоштовний сир – ну і далі по тексту.
- Давати 100% передоплату. Навіть при наявності договору і совісті виконавець з малодушності, ліні й жадібності може вас в момент кризи залишити наодинці з недоробленим проектом, запропонувавши судитися.
- Починати без передоплати. Люди, які готові почати працювати без авансу, або не цінують свою працю, або безмежно вам довіряють.
- Підписувати, не читаючи. Наслідки очевидні. 90-і пройшли, нікому погрожувати ви не будете, а ось за переробку прийнятого доведеться заплатити, причому двічі – грошима і втраченими термінами.
- Вважати, що сайт – панацея від усіх бід і прямий шлях до мільйона доларів. Будь-який веб-проект – не більше ніж інструмент. Особливий, специфічний, але інструмент. Він не замінить вам ні товарознавця, ні директора, ні логістика, на бухгалтерію. При грамотній постановці цілей і плануванні він здатний заощадити багато сил, взявши на себе рутинні і механічні операції цих персонажів. За це і платите.
- Випускати ситуацію з-під контролю. Завжди знайте хто відповідає за кожне питання. При створенні сайту ви будете взаємодіяти (можливо через посередників) з безліччю сервісів і організацій. Ви не зобов’язані знати особисто адміна хостера, але потрібно, щоб ви точно знали, з кого спитати. І нехай він теж знає. І будьте впевнені, що він знає, що ви знаєте. І так далі. Парадокс в тому, що часто люди вимагають узгодження кожного пікселя на логотипі, при тому що не відрізняють домен від провайдера, і в разі проблем-накладок-підстав виявляються зовсім не готовими. Ви повинні або розібратися в розподілі ролей в проекті самі, або мати довірену особу, яка контролює ситуацію. Нехай це буде той же виконавець, який робить сайт, тоді проговоріть відповідальність, дайте повноваження і оплатіть цю роботу.
У якості проекту зацікавлені і замовник і розробник. Давайте ж працювати узгоджено.